Sunday, December 5, 2010

Sembang Petang

Untuk entri kali ni, aku nak taip dalam bahasa since bilamana aku rasa lame beno dah aku tak gune bahasa sejak habes SPM aku. Samaada penulisan mahupun pembelajaran. Fuh, ayat. Cuman kalau borak-borak dengan member kat Uni, cakap melayu sudah, takde la tebelit lidah kau sok sek sok sek. Tapi kat blog ni, akan terkadang jugak la aku akan post pakai english since aku pun nak upgrade aku punya english.

Blog aku masih lagi cacamarba, nak carik layout yang cun cun, widget pun belom jumpe yang seswai. Halatuju blog ni? Apetah lagi. Masih aku tak tetapkan nak buat blog macam mana. Ade la jugak aku 'riki-riki' blog lain. Nak tengok idea diorang. Carik kat Mr Google tutorial pasal "how to make a blog". Loser la aku baru tehegeh hegeh nak paham bende bende ni.

Btw, aku dah mula diambang ambang mencari pekerjaan. Sambung belaja?.Niat ade, tapi aku nak carik pengalaman kerje dulu. Letih dah mengadap lecture note betimbun timbun, perasaan cuak nk exam final. So Oleh yang demikian, baik aku pikiaq pasai duit dulu. Sekurang kurangnye, merasa jugak parent aku duit hasil titik peluh anak dia.

Bercakap soal mencari rezeki, aku baru je masuk BEST program under Biotechcorp Company yang bukan la macam kerje sangat pun. Tapi first day aku kat program tu memang sumpah sumpah sumpah penat bile dah balik rumah. Bangun pagi pukol 6 yang tak penah dibuat oleh orang macam aku, kuar rumah pukol 7.30 pagi, naik LRT pergi tempat program, balik rumah pun naik tren jugak, behimpit himpit cam tomato puri, kalo takde tempat duduk dalam tren nak kene bediri sepanjang panjang perjalanan tu. Duh, penat weyh carik rezeki. Baru tau la perasaan parent aku yang penat dok carik duit untuk anak anak die. Tapi aku, dok asek mintak duit macam duit tu boleh keluar dari celah stoking. Insaf insaf aku. Balek keje? Dah ade niat nak pura pura sakit. Bijak anak Pn Zainab ni. Semalaman aku bantai tidor. Tapi tu la, baru aku paham penat nak carik duit. Dah ade duit, aku dah mula pikir nak simpan untuk masa depan pulak. Shoping? Jalan jalan? Melancong? Haishhhhh. Mengeluh panjang aku. Sampai masa, aku mungkin kene jadik lebih matang since aku pun makin kacak dewasa and kene lebih cerdik bila berpikir.

Tibe tibe teringat zaman Uni aku

Esok senin dah 'keje' balek kot! Cis

Selasa Maal Hijrah kot. Aku cuti!

Hijrah? Entah ape la yang aku nak berubah kat dalam diri ni. Aku tak percaya yang perubahan mesti dimulakan dengan azam waktu and masa masa tertentu. Kalau kau set hari sekian sekian baru kau nak berubah, mesti bile kau sampai at that moment, kau realize yang kau tak ready lagi. Macam orang before pergi hajah haji, sebok canang kate nak berubah itu ini. Balek haji? Dari bertudung (bace: macam bertudung) terus nampak macam pakai serkop nenek and hud baju hujan. Orang lain yang tak pergi haji pown lagi litup dari kau. Eh? Sape ek? Ntah..

Pokoknye, nak berubah biar kau betol betol sedia tak kire la esok, lusa atau 10 tahun akan datang. Jangan kau dah canang satu dunia kau nak berubah, tup tup kau kate kau tak sedia lagi. Pastu mule la keluar alasan alasan telor separuh masak.

Tapi kalau ade yang rase dengan menge-set tarikh sekian sekain untuk berubah tu berkesan, buat la. Mungkin betol betol jadik!

Tuntasnya, ape yang aku nak azam ni biarla jadi rahsia aku dengan-Nya. Lagi feel. Lagi bermakna. Bile? Hasil? Doa je la yang terbaik untuk diri masing masing. Kau kondem orang banyak sangat pun, kau tu bukan turun dari langit.

Panas kat luar rumah baru beransur mendung. Cari selimut pown ok gak.

Bersorak!

2 comments:

  1. Bersorak!

    Sebab guna 'tuntasnya' terus post ni dapat A1. ;)

    ReplyDelete
  2. dats what i feel for about 3 years already..bgn pagi..bersesak dlm tren pegi balik..smoga tabah ye..

    ReplyDelete